Dependenta de alcool

dependenta de alcool

Devii dependent de alcool atunci cand el te ajuta sa te adaptezi si sa faci fata situatiilor dificile. Alcoolul are diferite efecte si, daca ti se pare ca aduce „beneficii”, consumul va fi repetat. Astfel, inveti sa consumi alcool pentru „avantajele” acestuia. Pe termen scurt, consumul nu prezinta dezavantaje (in special la inceput), insa pe termen lung ele vor incepe sa apara.

• Consumand repetat, devii din ce in ce mai tolerant la alcool, creste rezistenta, nu te mai ametesti de la 3 pahare, ci de la 5. O toleranta ridicata la alcool este un semn al unei posibile dependente.
  • Sevrajul apare incepe de la 4-6 ore de la  incetarea consumului si dureaza pana la 3-5 zile. Simptomele  obisnuite sunt: tremurat, insomnie, tahicardie (iti bate inima repede, ai pulsul ridicat), frisoane, nervozitate, irascibilitate, pofta de a consuma alcool. Simptomele  severe sunt halucinatii vizuale sau auditive, delir, transpiratii abundente, convulsii. Cele severe sunt prezente la 3-5% din persoanele cu sevraj, insa au un risc foarte mare pentru sanatate, inclusiv riscul de a deceda. Din aceasta cauza dezalcoolizarea este realizata doar in spital, pentru ca persoana sa fie supravegheata si ingrijita de personalul medical.

Organizatia Mondiala a Sanatatii a stabilit urmatoarele praguri de consum:

• Pentru barbati: 2 unitati/zi, 4 unitati/ocazie si 14 unitati/saptamana.
  • Pentru femei si varstnici: 1 unitate/zi, 2 unitati/ocazie si 7 unitati/saptamana.

O unitate inseamna 1 bere la 330ml, 1 pahar de vin de 125 ml sau un shot de tarie (vodca, tuica) de 40ml. Acest tip de consum este recomandat doar persoanelor sanatoase, care nu au un diagnostic grav de sanatate precum: ciroza, ulcer, hepatitata C, B , varice esofagiene etc.

Simptome ale dependenţei de alcool

Simptome ale dependenţei psihice:

• stările de indispoziţie (frustrare, anxietate, stări depresive) sunt înlaturate prin consum;
  • anticiparea consumului, planificarea consumului şi a ocaziilor de a consuma;
  • evocarea cu plăcere a momentelor de consum;
  • în situaţii limită cu mare presiune emoţională (deces, boală, divorţ, pierdere, câştiguri foarte mari, stări euforice) persoana dependentă se gândeşte la consumul de alcool.

Simptome ale dependenţei fizice:

• după 24-36 de ore de la întreruperea consumului apare tremuratul matinal al mâinilor şi al picioarelor;
  • dificultăţi de coordonare a mişcărilor, probleme de echilibru şi mers;
  • transpiraţie, stare de greaţă şi/sau vărsături;
  • durere de cap, tensiune, probleme cardiace;
  • tulburări de somn;
  • alte semne specifice sevrajului alcoolic.

Tratamentul alcoolismului

În cazul alcoolismului startul tratamentului poate să însemne parcurgerea unor etape: dezalcoolizarea, consilierea psihologică, recuperare psihologică şi comportamentală într-o clinică sau într-un centru staţionar, participarea la grupuri de suport pentru neconsumatori/abstinenţi.

Dezalcoolizarea  şi dezintoxicarea (prescurtare”detox”) ca si în cazul consumului de droguri şi a altor substanţe implică de regulă spitalizarea şi reprezintă un set de intervenţii medicale (în special administrarea de medicamente) cu scopul de a controla efectele intoxicaţiei acute şi de a diminua simptomele de sevraj (în sens larg stare de rău fizic şi psihic).

Se actionează pentru eliminarea din organism a substanţei faţă de care pacientul este dependent şi pentru a ameliora stările neplacute de ordin fizic şi psihic ce sunt cauzate uneori de abuzul de substanţă sau alteori de sevraj. Prin programul de dezalcoolizare-dezintoxicare nu se tratează alte aspecte ale dependenţei precum: aspecte psihologice şi sociale, remedierea relaţiilor din familie şi alte situaţii legate abuz sau dependenţă.

Abstinenta si detox

După încetarea (sau reducerea) uzului excesiv şi prelungit de alcool apare un sindrom de abstinenţă caracteristic. Sindromul de abstinenţă include două sau mai multe dintre următoarele simptome: hiperactivitate vegetativă (de ex., transpiraţie sau puls mai mare de 100), tremor marcat al mâinilor, insomnie, agitaţie psihomotorie, anxietate, greaţă sau vomă, şi mai rar, crize de grand mal sau halucinaţii sau iluzii vizuale, tactile sau auditive tranzitorii.

Simptomele de abstinenţă cauzează o deteriorare sau un stres semnificativ în domeniul social, profesional sau în alte domenii importante de funcţionare.Simptomele de abstinenta alcoolica pot fi uşurate prin administrarea de alcool sau de alt deprimant cerebral.

Simptomele de abstinenţă încep de regulă când concentraţiile sanguine ale alcoolului scad brusc (adică, în decurs de 4-12 ore) după încetarea sau reducerea uzului de alcool. Simptomele de abstinenţă alcoolică ating maximul de intensitate în cursul celei de a doua zile de abstinenţă şi este posibil să se amelioreze considerabil în cea de a patra sau a cincea zi.

După abstinenţa acută însă, simptomele de anxietate, insomnie şi disfuncţie vegetativă pot persista timp de 3-6 luni, la nivele de intensitate mai reduse.

Consilierea psihologică este o parte foarte importanta in combaterea alcoolismului

Consilierea psihologică este o formă de intervenţie psihologică ce se adresează persoanelor sănătoase aflate într-o situaţie de impas cu privire la rezolvarea unor situatii de criză de natură personală, familială, socială sau profesională.

Consilierul îl ajută pe client să gestioneze o situaţie de criză şi îl asistă în găsirea unei soluţii la problema cu care se confruntă.

În cazul persoanelor care doresc să pună stop dependenţei, consilierul poate oferi răspunsuri la diverse întrebări despre dependenţă (cauze, factori favorizanţi, efecte, consecinţe, tratament) îndrumare, recomandare şi sprijin pentru găsirea soluţiei sau metodei potrivite pentru startul unui program de recuperare.

În cadrul şedinţelor de consiliere psihologică se urmăreşte ca persoana consiliată să-şi dezvolte motivaţie puternică şi o strategie pentru atingerea obiectivului propus: ieşirea din cercul dependenţei şi prevenirea reluării consumului.

Grupuri de suport

Un grup de suport/sprijin pentru dependenţi în recuperare este un cadru care oferă membrilor acestuia posibilitatea de a se menţine neconsumatori sau abstinenţi. În cadrul şedinţelor de grup, membrii grupului pot împărtăşi experiențe similare de viaţă, din perioada consumului sau cea de după oprirea lui, îşi pot oferi ascultare, înţelegere, se pot încuraja şi motiva reciproc pentru a menţine un stil de viaţă sănătos fără episoade de consum/dependenţă.

Un grup de suport nu este un grup de terapie. Grupul de suport se axează în principal pe sprijinul şi ajutorul reciproc.
Cele mai cunoscut dintre  grupurile de suport pentru dependenţi este Alcoolicii Anonimi.

Contacteaza-ne

Daca te regasesti in cele de mai sus sau cunosti pe cineva care prezinta aceste simptome, noi putem ajuta!

Suna si afla mai multe.