Interviu motivaţional

Interviul motivaţional este o metodă de comunicare centrată pe client, care are ca scop creşterea motivaţiei pentru schimbare prin explorarea şi rezolvarea ambivalenţei (vreau să renunţ la dependenţa şi în acelaşi timp nu vreau să renunţ). Acesta are la bază principii care subliniază responsabilitatea clientului pentru propria alegere. Ambivalenţa este naturală din toate perspectivele schimbării. În acest sens, prin explorarea şi descoperirea valorilor şi percepţiilor proprii clientului, relaţia are scopul de a creşte motivaţia acestuia pentru schimbare. Clientul este cel care va formula argumentele în favoarea schimbării. Preocupările acestuia au prioritate faţă de cele ale consilierului. Interviul motivaţional este util în special în situaţiile în care clienţilor le este dificil să recunoască severitatea unei probleme.

Interviul motivaţional şi-a dovedit eficientă atât în terapia consumului şi dependenţei de substanţe (alcool, cocaină, amfetamine, opiacee, marijuana, tutun) cât şi în ceea ce priveşte o varietate largă de probleme medicale (dietă şi activitate fizică, aderenţa la tratament, prevenirea HIV, managementul bolilor cardiovasculare şi diabetului, hipertensiune, astm, bulimie etc.).

Pentru a înţelege tehnica interviului motivaţional trebuie înţeles procesul schimbării. Există 5 paşi/faze prin care oamenii trec în procesul schimbării:

1. Precontemplarea – când persoana nu doreşte să se schimbe, nici măcar nu este conştientă de problema sa ori o ignoră şi consideră că nu este nevoie de o schimbare. În această fază consilierul are sarcina de a pune persoana pe gânduri privind riscul şi problemele generate de dependenţă.
2. Contemplarea – când se gândeşte la schimbare, când simte că ceva este în neregulă cu comportamentul său dar este încă ambivalent, nu a luat încă decizia de a se schimba. Contemplarea este un proces lung, trebuie ca persoană să treacă de la a accepta existenţa problemei, să simtă un disconfort legat de problemă, să vadă că e nevoie de schimbare, să realizeze că trebuie să se implice personal în găsirea unei soluţii şi să facă primii paşi către schimbare. În această fază terapeutul îl ajută pe client să cântărească costurile şi beneficiile comportamentului său.
3. Decizia – este hotărât să se schimbe, ia decizia de a se schimba, dar nu a luat încă măsuri în practică. Terapeutul ajută clientul în găsirea celei mai bune modalităţi de de schimbare şi de rezolvare a problemelor.
Acţiunea – face schimbarea, încearcă să se schimbe. În această fază clientul este sprijinit în demersul său de schimbare de terapeut.
4. Menţinerea – menţinerea noului comportament şi a noului stil de viaţă. Sarcina terapeutului este de a oferi sprijin persoanei în vederea folosirii strategiilor de prevenire a căderii.
5. Ieşirea sau Recăderea pot interveni atât în faza de acţiune cât şi în cea de menţinere. Ieşirea nu este definitivă, dar apar îndoielile şi clientul se poate întoarce la vechiul comportament – ceea ce înseamnă că reia ciclul schimbării. Rolul terapeutului este de a ajuta persoana să reparcurga ciclul schimbării, fără a se bloca sau demotiva.

Prevenirea Recăderilor

Acesta este unul din tipurile de intervenţie utilizate în cadrul Clinicii Aliat.

Prevenirea recăderilor este un tip de intervenţie care oferă pacienţilor o şansă de recuperare mai bună, avantajele fiind că:

– posibil de aplicat în şedinţe individuale şi de grup
– format flexibil la nevoile pacientului
– durată scurtă
– eficienţă dovedită ştiinţific
– posibil de aplicat într-un număr variabil de şedinţe, în grade diferite de intensitate a intervenţiilor, potrivit modelului – — îngrijirii în trepte de severitate
– poate fi oferită singură, în combinaţie cu alte forme de tratament (farmacoterapie, alte intervenţii psihosociale)
– nu formulează abstinenţa ca obiectiv unic şi obligatoriu
– acceptă obiective intermediare cum ar fi reducerea consumului, scăderea frecvenţei şi duratei recăderilor, creşterea calităţii
– responsabilizează şi implică clientul în propriul proces de recuperare.

Prevenirea Recăderilor foloseşte multe tehnici cognitiv-comportamentale care ajută clienţii să recunoască situaţiile în care e cel mai probabil să consume, să evite situaţiile periculoase şi să facă faţă situaţiilor neplăcute, altfel decât utilizând substanţa adictiva.

Pornind de la aceste concepte de bază, Prevenirea Recăderilor aşează în centrul preocupărilor sale conceptul de recădere, văzută ca un proces normal, parte a evoluţiei spre recuperare a persoanei care alege să-şi schimbe comportamentul de consum şi sursă importantă de informaţii privind nivelul abilităţilor de a face faţă. Terapeutul şi clientul vor identifica cât mai bine factorii care favorizează recăderea şi vor crea împreună strategii care să prevină recăderii atunci când aceşti factori sunt prezenţi.

Dacă tu sau cineva apropiat suferiţi de o dependenţă, este important să ştiţi că ea este vindecabilă şi că puteţi primi ajutor de specialitate, într-un mediu sigur şi prietenos. Nu ezita să ne contactezi: 0727.880.447, contact@clinica-aliat.ro, str. Jules Michelet, nr. 7, et. 1, sector 1, Bucureşti.

Listă servicii medicale:

  • Analiza tranzacțională
  • Dezvoltare personală
  • Programare neuro-lingvistică (NLP)
  • Psihoterapie cognitiv comportamentală
  • Psihoterapie individuală
  • Psihoterapie tranzacțională
  • Tratament dependență de alcool
  • Tratament dependență de droguri
  • Tratament dependență de fumat
  • Tratament dependență de jocuri de noroc
  • Tratament diverse dependențe