Terapia biofeedback
Terapia biofeedback
20 martie 2017

Terapia cognitiv comportamentala

Ce este Terapia cognitiv comportamentala?

Terapia cognitiv comportamentala (TCC) (Cognitive behavioral Therapy) este o clasificare a consilierii in sanatate mintala  fondata in 1960 de catre Dr. Aaron T. Beck.

Acest tip de terapie ajuta oamenii sa abordeaza gandurile si sentimentele problematice, pentru a putea depasi dependenta si bolile psihice.

Alaturi de dependenta, TCC mai trateaza, de asemenea, tulburari cum ar fi:

  • Anxietatea
  • Tulburarea de deficit de atentie (ADHD)
  • Tulburarea bipolara
  • Tulburarea obsesiv-compulsiva (TOC)
  • Tulburari de alimentatie
  • Tulburarea de stres post-traumatic

Cum functioneaza terapia cognitiv comportamentala?

Terapia cognitiv-comportamentala arata ca multe actiuni si emotii negative nu sunt logice sau rationale. Aceste sentimente si comportamente pot proveni din experientele din trecut sau pot fi legate de factorii de mediu. Sunt propriile noastre temeri cu care ne luptam zi de zi.

Atunci cand o persoana dependenta intelege de ce se simte sau actioneaza intr-un anumit fel – si modul in care aceste sentimente si actiuni conduc la consumul de substante – acestea devin mai bine pregatite pentru a-si invinge dependenta.

Terapeutii cognitivi comportamentali ajuta persoanele care se confrunta cu o dependenta sa-si identifice “reactiile automate” negative. Reactiile automate negative sunt bazate pe impulsuri care de multe ori provin din conceptii gresite si sentimente interioare bazate pe dubii si frica. In cele mai multe cazuri oamenii incearca sa calmeze aceste sentimente si ganduri prin consumul de alcool sau droguri. Acest consum pentru ei are un efect pozitiv imediat si de scurta durata. Dar doar atat. Este doar unul de acoperire sau linistire, in nici un caz de rezolvare a problemei.

Retraind aceleasi temeri sau frici, persoanele care urmeaza acesta metoda de tratament capata usor usor mai multa putere, iar durerea pe care o simteau este din ce in ce mai mica, ajungand pana in punctul cand pot traii cu ea fara sa-I mai afecteze. Pe scurt pot invata alte comportamente noi si Pozitive de aceasta data pentru a face fata emotiilor de acest gen, si evident inlaturarea consumului de droguri sau alcool.

Tratametul dependentei prin terapie cognitiv comportamentala

Reactiile automate negative sunt de cele mai multe ori cauzele unei depresii sau a unei tulburari de anxietate, care sunt comorbiditati comune cu dependenta. Altfel spus majoritatea persoanelor care au o problema de consum, aceasta este determinata de o problema emotionala. Ex. Beau cand sunt deprimat.

Aceasta terapie ajuta pacientii sa depaseasca dependenta de substante dupa cum urmeaza:

  • Ajuta identificarea adevaratei cauze a consumului si elimina conceptiile gresite si nesiguranta care conduc la consumul de droguri si alcool
  • Ofera tehnici pentru imbunatatirea starii de spirit
  • Invata aptitudini de comunicare eficienta

Termenul de “Declansatoarele” (triggers)

Trebuie sa vorbim si despre situatiile care declanseaza poftele de-a lungul zilei.  Intelegerea acestor situatii care ne determina comportamentul de consum sunt cheia controlarii dependentei.

Controlarea comportamentului

Recunoastere – Identifica circumstantele tale care duc la consumul de droguri sau alcool

Evitare – Stai departe pe cat posibil de situatiile care te pot duce la un consum

Traire – Foloseste tehnicile terapiei pentru a aborda si attenua gandurile si emotiile care duc la consumul de substante.

Tehnici de terapie cognitiv comportamentala

Inregistrari ale gandurilor – persoanele dependente trebuie sa-si examineze gandurile automate negative si sa caute dovezi obiective de sprijin si dezaprobare a acelor ganduri. Scopul este de a ajuta persoana dependenta sa aiba ganduri mai echilibrate si mai putin negative.

Experimente comportamentale – aceste exercitii de contrast – ganduri negative versus ganduri pozitive – sunt folosite pentru a vedea care este cea mai eficienta metoda de schimbare a comportamentului.

Expunere bazata pe imaginatie – In acest exercitiu, persoanele dependente se gandesc la amintiri care le produc sentimente negative puternice si iau act de orice imagine, sunet, emotie, gand si impuls inregistrate in acel moment. Reexaminand frecvent amintirile dureroase, persoana dependenta poate reduce anxietatea provocata de acestea de-a lungul timpului.

Programarea unor activitati placute – Aceasta tehnica presupune intocmirea unei liste saptamanale de activitati sanatoase, distractive, pentru a rupe rutina de zi cu zi. Aceste sarcini ar trebui sa fie simple si usor de realizat, incurajand in acelasi timp emotiile pozitive. Programarea acestor activitati placute ajuta la reducerea gandurilor automate negative si necesitatea ulterioara de a folosi droguri sau bauturi.